appemon

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

سال‌هاست که با پیشرفت و هوشمندی تلفن‌های همراه، افراد زیادی در سراسر دنیا علاوه بر وب‌سایت‌های اینترنتی با هر نوع اپلیکیشن موبایل برای اندروید یا آیفون سر و کار دارند. به همین دلیل، طراحی اپلیکیشن موبایل به اندازه طراحی وب سایت اینترنتی اهمیت دارد و رونق روزافزون طراحی و افزایش سفارش ساخت اپلیکیشن موبایل از علاقه مندان یا مدیران شرکت ها به شرکت های طراحی اپلیکیشن موبایل خودشان، اهمیت این سوال را نشان می دهد.

 

اپلیکیشن موبایل برنامه یا نرم افزاری است که برای اجرا بر روی تلفن همراه طراحی شده است. البته همانطور که می دانید همانند دنیای کامپیوتر، سیستم عامل های مختلفی برای گوشی های موبایل منتشر شده است که از جمله آنها می توان به اندروید، آی او اس، ویندوز فون و ... اشاره کرد. در این میان سیستم عامل اندروید که توسط گوگل ساخته و عرضه شده است یکی از محبوب ترین و بهترین سیستم عامل های موبایل است و در حال حاضر اکثر اپلیکیشن های موبایل برای این سیستم طراحی و برنامه ریزی شده اند. البته رتبه دوم نیز به سیستم عامل IOS اپل تعلق دارد که بر روی گوشی های موبایل ساخت این شرکت به نام IPHONE نصب و استفاده می شود.اما طراحی اپلیکیشن های موبایل کار ساده ای نیست. هم از نظر فنی و هم از نظر جذب کاربر. به یاد داشته باشید که هر چه یک طراح و توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل مخاطب و کاربران بیشتری را جذب کند، موفق‌تر است. بنابراین اصول طراحی اپلیکیشن موبایل باید توسط افراد فعال در این زمینه به دقت رعایت شود. این اصول شامل یک سری نکات و مواردی است که هر توسعه دهنده و طراح اپلیکیشن اندروید یا iOS باید بداند و به دقت رعایت کند.

به یاد داشته باشید که ایجاد اپلیکیشن های موبایل یک علم و هنری است که قوانین و اصول خاص خود را دارد که باید در نظر گرفته شود.

 

 

- داشتن یک طرح مشخص:
نحوه چیدمان کلی اپلیکیشن مورد نظر شما به همراه رنگ ها، فونت ها، سرفصل ها، تصاویر، قرار دادن منو، فرم ها و سایر قسمت های اپلیکیشن موبایل شما از همان ابتدا در طراحی اولیه (Layout) در صفحات و بخش های آن چگونه است. با دقت مشخص شده است.

 

- نمایش اندازه برای قاب های مختلف تلفن همراه:
همچنین باید در نظر داشت که همه گوشی های موبایل دارای اندازه، طول و عرض یکسان نیستند، اما استاندارد قاب گوشی های موبایل تولید شده توسط شرکت های سامسونگ، اچ تی سی، نوکیا، نکسوس کمی با یکدیگر متفاوت است. (مخصوصاً گوشی های نکسوس)

 

- واحد استاندارد برای فواصل:
هنگام کادربندی و طراحی وب سایت ها و همچنین برنامه های تلفن همراه، فاصله ها باید بر اساس واحد پیکسل (به اختصار پیکسل یا px) در نظر گرفته شود.

 


- در دسترس بودن یک رابط کاربری مناسب:

ظاهر اپلیکیشن موبایل باید با دقت و حرفه ای طراحی شود تا کاربر احساس راحتی کند و از کار با آن لذت ببرد. یک طراح رابط کاربری اپلیکیشن موبایل باید به زیبایی و ظاهر تمامی قسمت های اپلیکیشن توجه کافی داشته باشد.


- چیدمان صحیح عناصر:

 تنظیم صحیح پیوندها، منوها، عکس‌ها و سایر عناصر برنامه تلفن همراه برای همه مناسب نیست.بلکه برنامه نویسان و طراحان حرفه ای در این زمینه به خوبی می دانند که تنوع رنگ های به کار رفته در منوها و همچنین اندازه تصاویر و طراحی دقیق منوی اپلیکیشن های موبایل می تواند کاربر را به خود جذب کرده و او را به ادامه کار پس از آن ترغیب کند. این و استفاده از این برنامه کند است.


- سادگی:

حتما این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید: «سادگی و ظرافت». بله، این گفته هنوز به عنوان یک قانون و اصل مهم در بسیاری از زندگی روزمره ما در قرن بیستم رعایت می شود. از جمله در دنیای طراحی اپلیکیشن موبایل. هرچه رابط کاربری ساده‌تر باشد، استفاده از ویژگی‌های آن برای کاربران آسان‌تر است.سادگی در طراحی اپلیکیشن موبایل به معنای قدیمی بودن آن نیست، بلکه پیروی از اصولی است که اپلیکیشن را مدرن و زیبا و عاری از هرگونه پیچیدگی می‌کند.


- قابلیت به روز رسانی:

یکی از نکات مهمی که در دنیای طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل باید به آن توجه کرد، قابلیت به روز بودن آن است. البته این روزها بسیاری از نرم افزارها، وب سایت ها و برنامه های کاربردی نیاز به به روز رسانی هر چند وقت یکبار دارند.از جمله تغییرات فنی در زمینه برنامه نویسی برای اصلاح برخی از مشکلات نرم افزاری (باگ) که ممکن است بسیاری از آنها در طول زمان ظاهر شوند و همچنین تغییرات و به روز رسانی در ظاهر برنامه ( چیدمان منوها، رنگ ها، ایجاد تنوع بیشتر و بهتر در فضای برنامه، تصاویر بهتر، اسلایدها و غیره)


- امکان جستجو:

یکی از مزیت های بسیاری از اپلیکیشن های موبایل امکان جستجو در داخل آنهاست. به خصوص برنامه های خرید یا خبری که جستجو در آنها بسیار مهم است. هم در طراحی وب و هم در دنیای اپلیکیشن های موبایل باید به این نکته توجه کنید. به این ترتیب کاربران اپلیکیشن می توانند به راحتی عنوان مورد نظر را جستجو کرده و در صورت وجود به لینک یا آن قسمت هدایت شوند.


- استفاده از آیکون ها:

برای طراحی اپلیکیشن های اندروید و IOS تعدادی آیکون استاندارد ساخته شده است که معمولا طراحان و برنامه نویسان از آن ها استفاده می کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی